torsdag 17 februari 2011

Maxi-besök med liten!

Sedan vi fick huset så är O antingen där och jobbar eller på jobbet, så jag är rätt mycket ensam med lillkillen. Och det är ju inte mer än rätt att det är jag som sköter markservicen här hemma! Men att köra och (stor)handla med liten är väl inte att föredra tycker jag! Att en sån enkel syssla kan vara så slitsam! De som inte har barn kan nog inte riktigt förstå hur omständigt det är att ta en sväng till affären! Nu bor vi mitt inne i centrala Halmstad i en lägenhet på tredje våningen och med en hiss som enbart rymmer en person och en vagn (packade som sillar).
Se till att H är mätt och glad har torr blöja. På med overallen, nappen och Alf måste med. Ner i vagnen, se till så att H är fastspänd. In i hissen, ner för trappstegen med vagnen. In med H i bilstolen vilket aldrig är roligt, gnäll och skrik. Fälla ihop vagnen, in med den i bilen. Kör iväg mot flygstaden. När väl bilen rullar är H tyst och nöjd.
Hittar en familjeparkering nära ingången. Perfekt. Ut med H som får sitta kvar i bilbarnstolen. Tungt som bara den, knappt jag orkar bära. Vad kan Hugo väga!? En 9 kg kanske och en barnstol som säkert väger en 3-4 kg. Kånkar in på Maxi, får tag i en sån där kundvagn som man kan sätta bilbarnstolen på(mycket bra vagn för en ensam mamma med liten bebis). Bara det att den kan man inte få loss med en tia eller femma, utan man måste först ta sig till kiosken för att lösa ut en polett för 50:- alternativt lämna in legitimationen som pant....! hmmm! Tillbaks till vagnen som först inte funkar, byter vagn. Tar mig runt i butiken med en halv nöjd liten H, plockar från hyllorna, följer min medtagna lista. Inser ganska snart att det här kommer bli tungt att bära hem! Självklart är det alla de där tunga varor som tagit slut där hemma.
Efter att gått igenom de flesta gångar av hyllor tar vi oss till kassan, kön är lång. Står och underhåller liten. Upp med varorna på rullbandet, ner med varorna i de medtagna maxikassarna som jag för en gång skull inte glömde hemma...
Iväg till bilen, lasta in allt, in med vagnen, lämna tillbaks poletten i utbyte mot min 50-lapp. Kånkar ut med bilbarnstolen och H till bilen igen. Sätter mig i bilen och pustar ut. Nu återstår det tråkigaste. Bära upp allt! Har tre knök fulla maxikassar (sånna där stora) ett paket blöjor och toapapper. Fyller korgen på vagnen med de tunga varorna. Tar sedan de något lättare kassarna och kånkar iväg med vagn, H och alla varor. Upp med den överbelastade vagnen för trappstegen, upp med kassarna, in i den trånga hissen och äntligen hemma!
Måste säga att det tar på en mammas krafter det här :) Hahaha, helt slut! Efter lite andhämtning sätter jag fart med städning och brödbak! Känns otroligt skönt att få sätta sig i soffan en sån här kväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar