lördag 6 april 2013

Härliga minnen

Det finns inget annat ställe som du kan andas så friska havsvindar som i Båstad! Dom är magiska! Det är det som är frisk luft! Vi tog oss till Båstad och tog en promenad genom byn, mina gamla hemtrakter. Tog med oss gammelmormor. Det är så kul att komma dit emellanåt. Där är så otroligt vackert. Jag uppskattar det mer nu än vad jag gjorde när jag bodde där.


Gulstad har dom byggt om till en fantastisk lekplats med hängmattor, gungor, båt och rutchkana. Lika fin var den minsann inte när jag var liten. Men den ligger ju helt perfekt vid havet.



Vi gick på strandpromenaden, förbi min gamla skola, förbi idrottsplanen där man åkte skridskor på sportloven.
 Tänk att dofter kan få en att minnas så mycket. Jag kände doften av tall, kottar och strand. Jag mindes sommardagar på stranden nedanför contan. Mamma och mormor köpte alltid med sig sockerbullar, saft och kaffe från contan och så var vi på stranden hela dagarna. Vilken underbar tid, och malenbadet där man hängde, badade och åt bananaskids i bastun. Tänk att ha fått växa upp på ett sånt ställe! Det är jag tacksam för. Tacksam att mamma var så tuff att hon tog sitt pick och pack (och mig) och flyttade från Malmö när jag var 2 år. Hon kände nästan inte nån där. Varför blev det Båstad? Mamma och hennes familj var alltid i Båstad på somrarna och dom hade även släkt där därför blev valet ganska lätt. Men jag tror aldrig jag hade vågat flytta med min dotter på två år till en ort där jag inte kände någon. Ensamstående!



Men så bra det blev, och vilken fri uppväxt jag har haft gentemot vad jag hade haft i Malmö. Jag kunde cykla själv till skolan med min kompis, jag hade mormor nära att gå hem till när mamma jobbade, vi kunde vara ute och leka själva utan att mamma behövde oroa sig. Jag och mina kompisar hade så kul, vi lekte massa konstiga lekar, cyklade runder i området där vi bodde, gick påskkärring inne på ålderdomshemmet, tog bussen (själva) hem från Lyckan (Ica Spara) eller olyckan som Hannas mamma alltid sa (vilket vi egentligen inte fick), dansade till Madonna och Mickael Jackson och åt massa Nutella på mackorna.

  Båstad är något alldeles speciellt och det är lika kul att komma dit varje gång. Däremot saknar jag inte somrarna i Båstad, fulla med stress och irritation över dom "jävla 08-orna, fiskmåsarna, stockholmarna, badjävlarna", kärt barn har många namn :) Somrarna är inte roliga i Båstad, iallafall inte för ortsbefolkningen som får jobba hårt hela sommaren, betala för att parkera som man annars inte behöver, stå i långa köer i affären (och alltid kommer det fram någon liten näbbgädda som försöker tränga sig före i kön för att hon ska hinna till golfbanan...suck) och inte komma in på pepes. Somrarna är hemska.



Nog om det.Vi fortsatte till Knut jöns och tog en fika. Sen var det dags att åka hem till vårt kära Halmstad igen. Jag som aldrig skulle flytta till Halmstad, älskar verkligen denna staden nu! Vill inte bo någon annan stans!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar