måndag 7 mars 2011

Dagisångest!

Det är minsann inte lätt att välja dagisplats! Eller förskola som det så fint ska heta! Tycker dagis låter mycket gulligare! Här i Halmstad ska man ansöka om dagisplats 4 månader innan man behöver platsen, så vi har ingen brådska än men hur som helst så maler de där frågorna och funderingarna i huvudet ändå! Jag vill inte lämna bort mitt lilla gryn, hoppas verkligen det är O som skolar in honom för jag kommer ha så svårt för det! Kommer själv ihåg hur hemskt det var att bli lämnad hos dagmamman och jag hoppas så att min lilla H kommer att vara mycket tuffare än vad jag var!
Hur som helst. Att välja dagis när den ena i familjen jobbar tvåskift och den andra jobbar treskift är INTE det lättaste. Önskar så att någon av oss hade ett dagtidsjobb. Finns egentligen bara ett alternativ här i denna kommunen och det är ett dagis som har öppet dygnet runt, dock får man inte hämta efter kl 19.30 på kvällen. Och jobbar jag kväll så slutar jag 21.30 vilket betyder att han i så fall om O då jobbar natt eller kväll får sova på dagis och det känns inte helt ok :( Jag hoppas vi ska kunna få ihop våra scheman så vi slipper det! Men inte alltid lätt att få ihop dom så det passar till punkt och pricka! Jag känner jätte mycket ångest för detta och helst av allt skulle jag vilja stoppa huvudet i sanden!
Sen är det inte bara att söka en plats, man ska beviljas en också och 2010 var ett väldigt barnrikt år så vi får se hur det går. Detta dagiset ligger dessutom inte direkt i närheten av vårt hem så det får bli bilen dit.
Tänk om man kände en tant i området eller en ansvarsfull tonåring som kunde ta H sista timmarna på kvällen, det hade varit guld värt!

3 kommentarer:

  1. Det kommer fixa sig !! Besök olika dagis i ert område och ta det där personalen känns allra bäst !! Det är det absolut viktigaste. Rent schema tekniskt kommer det lösa sig.....

    Oroa dig inte, ni löser det !! KRAM

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Tittar in här ibland. Det kan väl inte vara varje vecka det kommer krocka med era tider? Kanske det går att lösa med schema eller byta tur på något vis? Så slipper lill killen vara borta på kvällen och ni blir inte så begränsade med att välja.
    Kram från Anneli

    SvaraRadera
  3. Jag kommer såååå väl ihåg när Filippa skulle börja på dagis!!! Jag hade sån himla ångest innan.....men när vi väl hade satt igång inskolningen & börjat lära känna personalen så kändes allt mycket, mycket lättare!!!!!! :o))
    Gläd dig istället åt den go´a mammaledigheten du har kvar & allt roligt me´ nya huset......ta resten sen & jag VET att det fixar sig!!!
    Ha det gott & hälsa grabbarna!!
    Kramar från Pia

    SvaraRadera