torsdag 8 november 2012

Får jag klaga lite!?

Det är helt underbart att få vara hemma med sina barn, att få finnas där för dom och se deras utveckling. Skulle inte vilja ha det på något annat sätt, MEN...

Vissa dagar är mer psykiskt tärande än andra. Vissa dagar är jag så trött på bajsblöjor, snoriga näsor, kräk, gnäll och trots. Tvätta, städa, laga mat, underhålla två små barn, vara pedagogisk och tålmodig. Det är ett heltidsjobb 24/7 inte ens nattetid är du ledig. För då ska du vara a jour, upp och hoppa vid minsta lilla knyst, trösta och hämta vatten.
När det är mycket trots, som när han inte vill klä på sig ytterkläder, då han lägger sig på golvet och skriker tills han klöks för att han inte vill ha en jacka på sig, när han vägrar äta maten man har lagat för att det inte är gott, när han helt enkelt inte vill göra som man säger då är tålamodet som bortblåst. Vid dessa trotstider tar vi till "hörnet", där man får stå om man har varit olydig. Det är ganska skönt att ha det hörnet som en sista utväg i uppfostran. Han vet att man ska stå kvar i hörnet tills man har lugnat ner sig och det gör han och det slutar alltid, efter mycket skrik, med att han kommer och säger förlåt och så är bråket om jackan borta. Då är det skönt. då har man vunnit men vägen dit när man är stressad, ska iväg, har bylsat på sig själv varma kläder, E börjar skruva på sig i vagnen för hon är varm och gnäller och så kommer det där lilla monstret fram i ens barn då är det INTE kul. Ibland undrar jag om grannarna hör detta monsterskrik, de måste undra vad jag gör med mina barn, nu vet ni att det är bara trotsmonstret som är i gång.
Alla åldrar har sin charm, och sina dåliga sidor. Det handlar om att överleva perioder av trots, för det blir bättre och det går upp och ner. Det brukar jag tänka på när tålamod och motivation tryter, att denna perioden går över!

Vilken tur vi har då andra dagar är helt underbara, det flyter på, det pussas och kramas, vi myser och är glada, maten smakar bra och jackan åker på av bara farten. Det är det vi lever på.

Fick igår när mannen kom hem åka till stan för att få lite egentid, ojojoj vad det behövs i dessa tider. Var som en helt ny människa när jag kom hem, pigg och glad och massa energi.

Idag är en sån dag då jag längtar till kvällen. Hoppas det inte gör något att jag klagar lite...!


2 kommentarer:

  1. Jag som inte har några barn (har testat olika saker men det har inte lyckats än) tycker att det är bra att få läsa om de jobbiga delarna i föräldra skapet, du skriver och förklarar det väldigt bra! Då längtar man inte på samma sätt och dagen blir mer hanterbar än när allt är gull i gull och rosor och helt perfekt! Tack! :-)

    SvaraRadera
  2. Kul att du vill läsa min blogg! Hoppas ni lyckas snart! Nej, föräldrarskapet är inte alls så där sockersött alltid det ska gudarna veta :)

    SvaraRadera