onsdag 13 mars 2013

snö, morgonkaos & varm choklad

Från vår till vinter över en natt. Ännu ett bakslag. Snön täcker alla små stjälkar som sticker upp i marken. Kallt och jäkligt. En sträng morgon, med ett och annat utbrott.
Ingen vill klä på sig sina kläder. Hittar inte alla kläder. Har hundra vantar men inga som passar ihop..!? Det är väl märkligt!? Ellens tossor är borta, mössan hittar jag inte. Total oordning bland kläderna. Borde ta ett röjj där någon dag när andan faller på. Men det händer inte så ofta tyvärr. Ellen får på sig sina ytterkläder (olika tossor på), sätter henne i vagnen där hon sitter och skriker medans jag försöker klä på Hugo som inte vill ta på sig sina ytterkläder, inte vill gå till dagis, tycker inte om snön... Ellen börjar bli varm och är otålig, skriker efter nappen som är...någonstans!
Hugo får efter många om och men och kisspaus på sig sina kläder och kommer ut. Ellen får sin napp och blir tyst. Så är det min tur. På med överdragsbyxor, stövlar, jacka, mössa, vantar (dom hittade jag direkt) och så iväg genom snön. Tro inte det är plogat påväg till dagis. Med en dubbelvagn med två barn i är det tungt, riktigt tungt! Är genomsvett när jag anländer till dagis.

Det var iallafall inte en ledsen Hugo som lämnades på dagis idag. Och det värmer såklart hjärtat.

Pulsar hem genom snön igen. Ellen somnar och vaknar när plogtraktorn kommer.... Hur lätt är det att söva ett barn som redan sovit 5 minuter...inte lätt!
Ellen sover alltid ute i vagnen på förmiddan och medans jag skulle få henne att somna om gick jag en liten skottrunda till våra grannar.
Sen in och röjja, dammsuga och plocka ur diskmaskinen.
Nu, en kopp varm choklad, för det är jag fan värd efter denna morgon!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar