torsdag 16 januari 2014

Tips från Nannyn

Tittar på Nannyakuten och äter barnens godis... Blev bara SÅ sugen! Tänkte jag skulle se om jag kan lära mig nått av programmet, alltid behöver man några goda råd! Ellen har blivit ett litet trotsmonster... 1 år och 9 månader tog det. Jippi! Vill inte klä på sig, vill inte borsta tänderna, vill inte lägga sig. Och när vi säger ifrån och säger NEJ! Då skakar hon bara på huvet och säger nej, eller får man en sån där blick som får en att inte kunna hålla sig för skratt... En vilja av stål. Hur kan det vara så jobbigt att borsta tänderna!?
Hugo har lugnat sig, inga utbrott men visst testar han också gränser ibland eller ganska ofta.

Så till Nannyns regler
Börja inte dagen med ett sockerrus- Är det okej med Safariyoghurt, russin och flingor... (hehe) Hugo äter nämligen inget annat till frukost mer än välling då. Aja, så länge han äter är jag glad.

Familjeregler- Du får inte slåss-vänta på ditt syskon när du har ätit upp-Tvätta händerna efter toalettbesök mm- Håller fullständigt med. Barn mår bra av regler. Det är en vägledning. Jag tror innerst inne att mina barn vet vad som gäller här hemma men ibland kanske man borde upprepa dom. Sätta sig ner och gå igenom liksom.

Hitta ett belöningssystem-i detta fallet "magiska stenar med magneter i"- Ja, varför inte men känns kanske lite väl... eller...!?
Straff- När barnen inte följer reglerna tex slåss. Upp med barnet på rummet och låt det stanna där tills han/hon lugnat sig. Det har vi kört en hel del och Hugo har då varit tvungen att säga förlåt när han kommer ner igen. Känns skönt att få det bekräftat att det inte är fel att göra så. Barn måste veta när dom gör fel.

Var inte överbeskyddande- Som förälder ska man inte lägga sig i alla bråk mellan syskon, utan låta dom leka själva ibland, låta dom lösa konflikter vilket resulterar i att dom lärs sig att stå på sig. Föräldern ska inte vara med barnen hela tiden utan ska gå undan och göra vuxensaker. Barnen måste kunna leka själva. Tack för den. Mina barn verkar tro att jag är någon slags lektant. Jag är inte särskilt överbeskyddande. Barn ramlar och slår sig då och då och jag som mamma kan inte förhindra allt. Dessutom lär dom sig av sina misstag. Man kan inte skydda dom mot allt här i världen även om man så skulle önska det.

Var konsekvent och håll på era regler

Läggdags- lägg barnen-ingen stimuli som tex musik-ignorera skrik- ignorera jag är törstig, jag är kissig, jag behöver bajsa- säg godnatt och gå därifrån- när barnen går upp från sängen gå dit lägg barnet igen men prata inte - Det här låter lite som 5-minutermetoden som vi har kört till och från. Hugo läser vi för först sen ligger vi hos honom tills han somnar, oftast sover han inom 5 minuter så det är inget problem för oss. Ellen kör vi en variant av 5-minutaren. Läser en kortis medans hon röjer runt i rummet. Lägger henne och sätter igång en saga på spotify med Pippi... Totally wrong! Haha! Men det funkar kanon. Skriker hon ignorerar vi, går upp ungefär var 5:e minut säger godnatt och går igen. Det där med stimuli får jag fundera på. Nannyn tyckte det störde sömnen.

Måltider-En familjesammankomst- låt barnen vara delaktiga-dom kan själva ta mat- vara med och laga maten-barnportionen är inte stora ofta lägger vi upp för mycket mat på tallriken- Hugo som är knusslig med maten har börjat få hälla upp själv. Vi äter alltid tillsammans med barnen.Att baka och laga mat ska jag erkänna gör jag hellst själv...det är något mamman i denna familjen behöver jobba med.

Nannyn hade många vettiga tips men också en hel del knepiga tyckte jag. Tyckte dock det kändes skönt att veta att vissa saker gör man rätt. Det är viktigt att lära sina barn vad som är rätt och fel. Däremot hade jag önskat att fått veta vad man ska göra av allt tjat om fika och kakor och andra saker som dom vill ha. Någonting som jag tar med mig är att vara mer positiv i det jag säger, hålla igen på nej och du får inte... Och att låta barnen ta ansvar och inte behandla en 3 åring som en bebis. När vi är ute och går i skogen tex så vill hugo aldrig gå själv utan han ska sitta i vagnen. Jag tycker att det är viktigt att man rör på sig och han behöver springa av sig. men han springer ett par meter sen säger han att han är trött och vill sitta i vagnen... men hallå! Sen kommer man in och då springer han runt som en galning och jagar ellen!? Får bli singelvagnen..


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar